A kipufogó fontos feladata a belsőégésű motorok által termelt füstgázok redukálása és a zajcsökkentés. Aki már egyszer elvesztette kipufogóját, pontosan tudja, miről van szó.
Milyen terhelésnek van kitéve a kipufogó?
A kipufogót rendkívül magas hőmérsékletek terhelik.
Rendkívüli mechanikus terheléseket kell kibírnia, mint a kőfelverődés, a só, vagy éppen a motor által keltett rezgések. Mindemellett az égési folyamat során keletkező savas kondenzátumok is marják a kipufogót. Különösen veszélyeztetettek a kevés kilométert futó és hosszabb időre leállított járművek.
A katalizátor feladata az, hogy a motor kipufogógázának károsanyag-tartalmát csökkentse. Ezt azzal éri el, hogy a működése során fellépő magas hőmérsékleten a benne található nemesfémek a káros anyagok egy részét oxidálják, vagy ártalmatlan anyagokká alakítják. Ha a motor beállítása nem a gyári adatoknak megfelelően történik, a katalizátor hatásfoka jelentősen lecsökken, és a katalizátor meg is hibásodhat.
A gyártáskor a nemesfémeket a katalizátor-mag extrudált kerámia méhsejt szerkezetére viszik fel. A kerámia-mag áramlási csatornák százait tartalmazza, ezek biztosítják, hogy az átáramló kipufogógázok a lehető legnagyobb felületen érintkezzenek a katalitikus reakciót létrehozó nemesfémekkel. A reakció csakis közvetlen érintkezés útján jön létre, ha a katalizátor magja szénnel, olajjal vagy ólommal eltömődik, jelentősen lecsökken a katalizátor hatékonysága. Ma a legtöbb katalizátorban szabad átfolyású kerámia méhsejt szerkezetű magot találunk. A gépkocsikon alkalmazott katalizátorok fajtája évjárattól, motorűrtartalomtól és a gépjármű súlyától függ.
Ma még a gépkocsik jelentős része hagyományos gumiabroncsokkal van felszerelve, így amit a biztonságunk érdekében tehetünk az első sorban a 7 Celsius fok alatt időben elvégeztetett gumicsere, ill. az, ha a téli szezont követően újra vissza szereltetjük a nyári gumiabroncsokkat. Szervizünk rendelkezik a szükséges gépekkel, felfogó adapterekkel annak érdekében, hogy mind a személygépkocsik, mind a 3,5 t-s kisteherautók gumiabroncs cseréjét vállalni tudjuk.
Új gumik széles választékát is ajánlani tudjuk, legyen az igény téli gumi, nyári gumiabroncs, vagy négy évszakos gumi, minden esetben kompletten centirozva, a szelepek cseréjével együtt. Természetesen a TPMS guminyomás szenzorral felszerelt autókat is tudjuk vállalni tudjuk.
Foglaljon időpontot telefonon vagy online, ne halogassa a gumicserét!
Egy kis műszaki ismeret a jövőből (vagy már itt is van?)
Az Autódelta műhelyben indokolt esetben speciális Nitro-profi berendezéssel végezzük a gumiabroncs feltöltést, amelynek előnye, hogy még a gumikban bennrekedt levegőt is kiszívatjuk és csak ezek után töltjük fel nitrogén gázzal.
A nitrogén abroncsgáz előnyei
meghosszabbítja az abroncsok élettartamát
nagyobb kilométer teljesítmény
kevesebb üzemanyag-fogyasztás
nagyobb biztonság a durrdefektek ellen
az állandó abroncsnyomás javítja a menettulajdonságokat
kisebb a gázszökés miatti nyomásveszteség
minimalizált abroncs felmelegedés
nincs keréktárcsa- és szelepkorrózió
az abroncsgáz összetétele: 10% argon és 90% nitrogén
Egy normál levegővel feltöltött abroncsnál a csúszó gumitalp kitéríthetetlen, mivel a konstans levegő a gumiabroncson át kiáramlik.
Nem így van ez a gázfeltöltés esetében. A hagyományos levegőtől eltérő molekulaszerkezet miatt az abroncstöltés állandóbb marad.
Biztonság, gazdaságosság, komfort
A járművezetők több, mint 60%-a helytelen abroncsnyomással autózik. Ez a biztonság, gazdaságosság és komfort rovására megy.
Cserélt már valaha kereket az országút szélén defekt miatt? A Bridgestone defekttűrő technológiájának köszönhetően nemsokára ez már a múlté lesz.
A defekttűrő tulajdonságokkal rendelkező, úgynevezett SST („Self Supoorting Tire”) abroncsok magas szintű biztonságot és kényelmet kínálnak. A defekttűrő abroncsok a megerősített, önhordó oldalfalszerkezetnek köszönhetően levegő nélkül is képesek 80 km/h sebességgel mintegy 200 kilométert megtenni. Biztonsági okokból mindig csak az abroncsnyomás ellenőrző rendszerrel együtt kapható, amely folyamatosan tájékoztatja a vezetőt az abroncsok nyomásáról. Ha valamelyik abroncsból elszökne a levegő, az abroncsnyomás ellenőrző rendszer kijelzője figyelmeztető jelzést ad. Ily módon a vezető hozzáigazíthatja vezetési stílusát a defekttűrő abroncs menettulajdonságaihoz. A defekttűrő abroncs hagyományos tárcsára is felszerelhető. A defekttűrő technológia környezetbarát, hiszen nincs szükség pótkerékre.
Így növelje biztonságát és kényelmét:
Biztonság
A gumi légnyomásának hirtelen esésekor is irányításunk alatt tarthatjuk a járművet
Nem szükséges megállni veszélyes utakon
Nem szükséges forgalmas utakon kereket cserélni
Kényelem
Folytathatjuk utunkat a legközelebbi javítóműhelyig
Nem szükséges azonnal kereket cserélni
Gond nélkül elérhetünk közeli célpontokhoz
Halk működés, kimagasló kényelem
Gazdaságosság
Súly- és energiatakarékos, hiszen nincs szükség pótkerékre
Környezetbarát, hiszen kevesebb alapanyagot kell felhasználni
Nincs szükség speciális felnire
Információ a gumikról
Abroncsnyomás
Az alacsony nyomás károsítja az abroncsokat. A túl puha abroncs a belső tér erőteljes felmelegedéséhez vezet, ezáltal károsodnak az oldalfalak. Az abroncs kopása felgyorsul és sérülékennyé válik a külső behatásokkal (pl. hegyes tárgyak stb.) szemben.
Az alacsony nyomás a gépjármű feletti kontroll elvesztését okozhatja. Ilyenkor a jármű kevésbé érzékeny a kormányzásra, vagyis az autó „felúszik”. Ezen felül a futófelület barázdái megkopnak és nem képesek a vizet megfelelően elvezetni. Így az autó ténylegesen „úszni” fog a vízfelületen: „Aquaplanning.”
Az alacsony abroncsnyomás pénzbe kerül. Az abroncs gördülő-ellenállása megnő, amely az üzemanyag-fogyasztás jelentős növekedéséhez vezet.
Abroncsjelzések
Abroncsméret: pl. 185/65 R14 86T.
185 abroncsszélesség mm-ben 65 keresztmetszet visz. sz. (szélesség 65%-a) R radial 14 felni átmérő colban 86 teherbírés mutató (LI – Load Index) T sebesség mutató (SI – Speed Index) M&S latyak és hó (téli gumi)
Sebesség szimbólumok (Speed Index)
Speed Index max. sebesség (km/h)
N 140 P 150 Q 160 R 170 S 180 T 190 U 200 H 210 V 240 W 270 Y 300
Az Európai Parlament és a Tanács 1222/2009/EK rendelete alapján, minden 2012 júniusa után gyártott és az EU területén belül értékesített gumiabroncs* esetén 2012 novemberétől az értékesítés helyén vagy magán a gumiabroncson címkét kell elhelyezni.
Mostantól képes lesz a gumiabroncsokat 3 alapvető kritérium alapján összevetni:
Üzemanyag-fogyasztás (mivel bármilyen hihetetlen, de minden ötödik tanknyi üzemanyagot a gumiabroncsok fogyasztják el)
Tapadás nedves úton (kulcsfontosságú biztonsági tényező)
A gumiabroncs külső zaja (a gumiabroncsaink úton való gördülésének zaja, a járművön kívülről hallgatva)
Az új törvény a 2012. július 1-jén vagy azt követően gyártott új személygépkocsikra, kisteherjárművekre, tehergépkocsikra, buszokra és távolsági buszokra felszerelt összes gumiabroncsra is vonatkozik.
Az oldalon láthatja az új EU abroncscímke mintáját. Ez nagyon hasonlít a háztartási gépeken – például mosó- vagy mosogatógépeken – széles körben használt címkékhez.
Az új abroncscímkézési eljárásokról, valamint a gyakran feltett kérdésekről az Európai Abroncs és Gumi Gyártók Szövetségétől (ETRMA) kaphat tájékoztatást.
A rendelet hatálya alá tartoznak a személygépjárművek, a kishaszon-gépjárművek és a nagy teherautók abroncsai.
Gumiabroncs jelölések
Nedves tapadás
Az abroncs legfontosabb feladata, hogy bármilyen útviszony mellett biztonságot nyújtson. A nedves tapadás vagy úttartás az egyik legfontosabb teljesítmény-jellemző.
Azonban a jó tapadás és az alacsony gördülési ellenállás ellentétes célok, melyek eléréséhez lejjebb kell adni a teljesítményből. Az új címkézési előírásoknak köszönhetően a vásárlók láthatják, és maguk választhatják ki a nekik megfelelő teljesítményt.
Akár 4 autóhossznyival rövidebb féktávolság. Az A-osztályú gumiabroncsokkal felszerelt, 80 km/h sebességgel haladó gépkocsi megállási távolsága akár 18 méterrel vagy 30%-kal rövidebb is lehet a G-osztályú abroncsokkal felszerelt gépkocsi megállási távolságánál.
A címke 7 szintet jelenít meg, amelyen az „A” jelenti a legmagasabb nedves tapadást, míg a „G” a legalacsonyabbat.
Üzemanyag-fogyasztás
A gépjárművek üzemanyag-fogyasztását befolyásoló egyik tényező az abroncsok gördülési ellenállása.
Ez a hatás azért jön létre, mert az abroncs forgás közben deformálódik, mely eredményeként energia fog elveszni hő formájában. Minél nagyobb mértékű a deformáció, annál nagyobb a gördülési ellenállás, és ennek következtében annál nagyobb mennyiségű üzemanyag szükséges a jármű előremozdításához. Vagyis, az alacsonyabb gördülési ellenállás alacsonyabb fogyasztást, ezért alacsonyabb károsanyag-kibocsátást (pl.: CO2) eredményez.
Az új címke sávosan jeleníti meg a „gördülési ellenállást”. Ahol az „A” a leggazdaságosabb üzemanyag felhasználást, míg a „G” kategóriája a legrosszabbat jelöli. A fekete nyíl a sávok mellett (ebben az esetben a B) jelzi a termék teljesítményét.
Külső zaj
A közlekedési zaj egy kiemelten fontos környezeti kérdés, amelyet a következők határoznak meg:
A forgalom intenzitása és a járművek típusa
Vezetési stílus
Az abroncs és az út kapcsolata
A külső zajszint 3 kategóriára van bontva, és decibelben (dB) mérik, összehasonlítva a 2016-ig bevezetésre kerülő új európai kerékzaj szintekkel.
1 db fekete hanghullám: 3 dB-lel kevesebb, mint a jövőbeli európai határ.
2 db fekete hanghullám: már megfelel a jövőbeli európai korlátozásnak.
3 db fekete hanghullám: megfelel az aktuális európai korlátozásnak.
A rendelet célja, hogy növelje a közúti járművek biztonságát valamint gazdaságosságát és környezeti hatékonyságát, az alacsony zajszintű, biztonságos és üzemanyag-takarékos abroncsok által.
Az ilyen információk mindig rendelkezésre fognak állni a vásárlók számára a technikai promóciós anyagokon, mint például a gyártók weboldalain keresztül. Néhány abroncs nem tartozik a rendelet hatálya alá, mint az újrafutózott abroncsok, az off-road- és versenyabroncsok.
Az üzemanyag-takarékos abroncsok használatának összesített eredménye, hogy megtakarítható akár 4 millió tonna CO2 évente (attól függően, hogy a piac milyen gyorsan áll át az üzemanyag-takarékos abroncsokra), és a piacot a jobb nedves tapadás elérésére ösztönzi.
Összegezve tehát, nagyon fontos paramétereket ismerhetünk meg az európai abroncscímkékről, de nagyon sok más, fontos tulajdonság – az autógumit illetően – rejtve marad. Pl.: aquaplanning, fékút száraz úton, tartósság, stb., valamint nem tudni, hogy a gumiabroncs-gyártók által feltüntetett adatok mennyire fedik a valóságot.
Fontos megjegyezni, hogy a téli gumik esetében a fenti paramétereket adott esetben megelőzhetik számos fontosabb tényezők is, melyek a jelenlegi címkékről nem derülnek ki. Ilyen pl.: az autógumi tapadása a havas-jeges útfelületen, kapaszkodóképesség, erő- és nyomatékátvitel, vezethetőség, menetstabilitás, stb.
Foglaljon időpontot telefonon vagy online, ne halogassa a gumicserét!
Fékjavítás, fékfolyadék csere, fékszerviz FÉKRENDSZER MŰKÖDÉSE Fékezéskor a jármű mozgási (kinetikai) energiája hőenergiává (termikus) alakul át, ami a szabadba kerül közvetlen hőátadás formájában a féktárcsák és a fékdobok felületéről. A fékbetétek a féktárcsák...
Automata váltó olajcsere Fontos-e az automata váltó olajcsere? Az automataváltóban lévő hajtóműolaj kenőképessége idővel csökken, elöregszik és előidézi a kapcsoló elemek és fogaskerekek kopását. Lecsökkenhet -az elzáródott olajvezetékek miatt- az olajnyomás is,...
A Március 04-án hozott kormányrendelet alapján szervizünk továbbra is üzemel, a megszokott nyitvatartási időben. A nyitvatartás a meghatározott óvintézkedések betartásával lehetséges, ezért kérjük Önöket is az előírások betartására.
Hétfő – Péntek: 7:30-16:30
Minden ügyfelünknek próbálunk a leghamarabb segíteni, hogy ne maradjanak autó nélkül.