automataváltó olajcsere
Gondos vezetőként, a biztonságos üzem és a pénztárcánk védelme érdekében rendkívül fontos, hogy szigorúan tartsuk be a sebességváltó szervizintervallumait. Élettartam olaj nem létezik!
Az automata sebességváltóban az olaj idővel öregszik, az olaj viszkozitása, azaz kenőképessége megváltozik. Ez habképződéshez és olajiszap kialakulásához vezet az automata sebességváltóban – és így a váltási pontok késését okozza. A régi automata-váltóolajat cserélni kell!
Mielőtt az automata sebességváltó megkapja az új váltóolajat, természetesen el kell távolítani a használt olaj maradványait. Ha a friss hajtómű olaját régi maradékokkal kevernénk, az új olaj minősége azonnal leromlana. A legtöbb régebbi járműben van olajleeresztő és olajfeltöltő csavar a sebességváltón. A leeresztő csavar kinyitása után az olaj kifolyik és összegyűlik. Mindig lassan és óvatosan eresztjük le a használt olajat a tárolóedénybe, hogy észre lehessen venni az esetleges forgácsokat vagy horzsolásokat. A leeresztett olaj színe is árul el valamit a váltó állapotáról.
Minden alkalommal kötelező jelleggel olajmintákat veszünk egy -egy üvegcsébe az olajcsere előtt és után is.
Amikor váltóolaj cserét hajtunk végre a teljes olajmennyiséget ki kell cserélnünk, új szűrőt és friss tömítőgyűrűt is fel kell szerelni. A váltóolaj ugyanis nem csak keni, hanem segíti az alkatrészek hűtését is, ezért normál esetben 60000-80000 kilométerenként kell cserélni, de mindenképpen a hibák megjelenése előtt!
Legalább a gyárilag tervezett olajcserét célszerű időben elvégeztetni, míg a további rendkívüli olajcsere nehéz menetkörülmények között sem árt. Ily módon lényegesen nagyobb károkat előzhetünk meg, sokszor viszonylag kis erőfeszítéssel.
Még ha adott esetben nem is határoznák meg a csereintervallumokat, ezt az említett értéket útmutatóként kell használni. Hiszen mint többszörösen említésre került, az olaj fontos szerepet játszik az automata sebességváltókban, optimális kenést, a mechanikai alkatrészek lehető legkisebb súrlódását, az apró részecskék eltávolítását, valamint a kopás és korrózió elleni védelmet biztosítja. A hidraulikus rendszerben a mozgás és az erők átviteléért is felelős. Ha a hajtóműolaj karbantartását és cseréjét elhanyagolják, nagyobb súrlódás lép fel, az alkatrészek eltörhetnek, a kenés már nem biztosított, és ennek következtében az egyes alkatrészek jelentősen felmelegedhetnek és megsérülhetnek.