Fékjavítás, fékfolyadék csere, fékszerviz

FÉKRENDSZER MŰKÖDÉSE

Fékezéskor a jármű mozgási (kinetikai) energiája hőenergiává (termikus) alakul át, ami a szabadba kerül közvetlen hőátadás formájában a féktárcsák és a fékdobok felületéről. A fékbetétek a féktárcsák mindkét oldalát szorítva fékezik le a forgást, ezért a fékalkatrészek különösen súlyos kopásnak vannak kitéve. Ökölszabályként mondhatjuk, a fékbetéteket, a féktárcsákat és a fékvezetékeket évente legalább egyszer műhelyben szemrevételezéssel ellenőriztetni kell. Használattól és minőségtől függően a fékbetétek élettartama ca. 40.000 km, a féktárcsák élettartama jó esetben ennek a duplája. A hazai vezetési szokások mellett a féktárcsa cseréjekor fékolajat (fékfolyadékot) is cserélni kell. Számítanunk kell rá, hogy a költségek a fékbetétek és féktárcsák együttes cseréjekor jelentősen nagyobb kiadást jelentenek. Az alkatrész árak autótípusonként eltérnek, de a gyári minőség helyreállítása térül meg a legjobban. Nem egyszer találkozunk olyannal, hogy „gagyi” fékbetétre cserélik az eredetit, így a féktárcsa, sőt a féknyereg is idő előtt tönkre megy a szakszerűtlen beavatkozás miatt.

KÉRDEZZEN KOLLÉGÁINKTÓL!

fekrendszer-fekfolyadek

Tanácsos egyes esetekben a fékek gyakoribb ellenőrzése. A fékellenőrzés ilyen esetei lehetnek például egy hosszabb nyaralási utazás előtt vagy ha hibajelek jelentkeznek.

A fékrendszer szerves részét képezi az ABS, blokkolás gátló rendszer valamint a különböző ESP, menetstabilizátor rendszerek, melyek jó esetben nem igényelnek semmilyen karbantartás a fékolaj rendszeres cseréje mellett.

A fékrendszer rendszeres ellenőrzése, illetve a számítógépes fékmérés során pontos képet kaphatunk a fékek állapotáról. 

Fontosabb alkatrészei: féktárcsa + fékbetét, féknyereg, fékcsövek (fém+gumi), főfékhenger, fékerő szabályzó, fékszervó (rásegítő), ABS/ ESP hidraulikus elemei és persze a fékpedál. Legtöbbször az úgynevezett kopó alkatrészeket kell cserélni, mint a betétek, pofák, tárcsák és a dobok. Újabban a blokkolásgátlók és a kipörgésgátlók, az úgynevezett menetstabilizáló rendszerek tömeges megjelenésénél előtérbe kerül kizárólag a tárcsafékek alkalmazása. A fékút határozottan nő a sebesség növekedésével, amit még a gumik állapota, valamint az útviszonyok is befolyásolnak. A legtöbb újabb jármű jelzést ad vagy egy figyelmeztető lámpa kigyullad, ha a fékbetétek megkoptak.

A rendszeres ellenőrzések során azonban a kopás már látható, mivel, – amint mondtuk -, a fékrendszer ellenőrzése minden karbantartásnál fontos kérdés, a műhely feladata!

FÉKBETÉTEK

A fékbetéteknek a fékezés során igen nagy teljesítményt kell kifejteniük. Ennek ellenére meg kell őrizniük súrlódási értékünket, nem károsodhatnak törés, deformálódás, szakadás, égés és tapadás következtében. Ezért kizárólag kiváló minőségű, különösen hosszú garanciaidővel rendelkező, válogatott márkatermékeket alkalmazunk.

Ha a fékbetétek vastagsága a minimális 3 mm alá csökken, az optimális fékhatás már nem biztosított. Az ebből adódó drága javítással járó károk (pl.: féktárcsasérülések) elkerülése érdekében szükségessé válik a fékbetétek cseréje. A mai gépkocsik szinte mindegyike tartalmaz fékkopás jelzőt, mely „megszólalásakor” sürgősen fel kell keresni a fékszervizt.

FÉKFOLYADÉK

A fékfolyadék forráspontja

A fékfolyadék az idő során a levegőből vizet vesz fel. Így a fékfolyadék forráspontja lecsökken. Pl. egy 3%-os víztartalom a DOT 4 fékfolyadék forráspontját 260 ˚C-ról kb. 180 ˚C-ra csökkentheti. A nedvesség a vezérlő szelepek és az ABS kocka, valamint a csővezetékek teljes belső korrózióját okozza. A túl alacsony forráspont túl sok vizet jelent a fékfolyadékban, jelentősen befolyásolja a fékek működését.  A rozsdapor felsérti a fékdugattyúk és a féknyereg tömítő, csúszó felületeit.

Autódelta Szerviz biztonsági tanácsok

A fékfolyadék forráspontja nem süllyedhet 180 ˚C alá. Erős igénybevétel, pl. vészfékezés vagy meredek lejtőn való autózás esetén a fékfolyadékban buborékok képződhetnek. Ezek akadályozhatják a fékerő átvitelét a fékbetétekre és a fékberendezés teljes működésképtelenségéhez vezethetnek. Biztonsági okokból a fékfolyadékot tehát évente ellenőrizni, és szükség esetén cserélni kell. Mérőeszközzel meghatározható a fékfolyadék forráspontja.

 

Fékproblémájával forduljon hozzánk, keresse szakértő Kollégánkat!

FÉKELLENŐRZÉS EGY PILLANAT ALATT

  • A fékrendszerek vizuális vizsgálata: fékbetétek és tárcsák, fékvezetékek, fékhenger, rögzítőfék
  • Fékfolyadékszint-ellenőrzés: töltési mennyiség, forráspont, víztartalom
  • Az üzemi- és rögzítőfék hatásának vizsgálata egy számítógépes fékteszt padon

Mit ellenőrzünk tulajdon képen a fékvizsgálat során?

A rendszeres fékellenőrzés a műhelyben mindig a fékrendszerek részletes szemrevételezésével kezdődik. A szakemberünk megvizsgálja a féktárcsák felületét és vastagságát, valamint a fékbetétek vastagságát, azokat a gyári előírások szerint minősíti. Az alaposan átvizsgálja az összes fékvezetéket korrózió szempontjából, felütéseket és sérüléseket is keresve, majd a fékvezetékek és kötések, a kerékfékhengerek szivárgás ellenőrzése következik. Végül ellenőrizzük a rögzítőféket vagy a kéziféket. Ily módon meghatározható az általános állapot és a kopás mértéke. Ezzel egyidejűleg ellenőriznünk kell a kerekek zajmentes, csendes működését a mechanikai sérülések észlelése érdekében. A kemény esztergáló hangok vagy karcoló és a csiszoló zajok károsodást jeleznek. Nem maradhatnak ki az ellenőrzésből a gumiabroncsok belső oldalfelületei sem.

Milyen előnnyel jár a rendszeresen elvégzett állapotfelmérés?

Az időben nem cserélt kopott fékbetétek nemcsak jelentős biztonsági kockázatot jelentenek, hanem növelik a féktárcsák terhelését, ami nagyobb kopást és nagyobb javítási költségeket eredményez. A kopott fékbetétek időben elvégzett cseréje gyorsan és költséghatékonyan elvégezhető. Az évente elvégzett állapot felméréssel, a fékbetétek  időbeni cseréjével súlyos javítási költségek takaríthatók meg. (Féktárcsa, féknyereg csere, ráadásul párban, a teljes tengelyen.)

Tudta-e, hogy…

a Magyarországon forgalomban lévő járművek jelentős részénél jelentkeznek az alábbi problémák: nem megfelelő a fékfolyadék szintje, minősége vagy a nedvességtartalma. A fékfolyadékot legkésőbb 2 évente kötelező lecserélni.

Jelentkezzen szervizünkbe 99 pontos átvizsgálásra, hogy meggyőződjön róla, hogy az Ön járművének rendben van a fékrendszere!

 

További információért forduljon hozzánk, keresse szakértő Kollégánkat!

fekolaj-liqui-moly

A fékellenőrzés törvényi részletei

Annak érdekében, hogy a fékek mindig megbízhatóan működjenek, – különösen vészhelyzetekben, a vezetési stílustól és a megtett kilométertől függetlenül -, rendszeres időközönként ellenőriztetni kell.

A fékellenőrzés minden műhelyben kötelezően, a szabvány leírás alapján elvégzendő feladat, mely lehetővé teszi a fékek valós állapotának megállapítását, a lehetséges kopási és biztonsági hibák észlelését. A fékrendszer ellenőrzése tehát minden nagyobb vizsgálat esetén kötelező, a fékvizsgálat a fő ellenőrzések szerves részét képezi. A Műszaki vizsgán különös figyelemmel kísérik a vizsgabiztosok a fékek állapotát, hatásosságát pedig fékpadi méréssel ellenőrzik.  (Nem jelenti ez azonban azt, hogy ne kelljen a fékeknek minden pillanatban, bármikor tökéletesnek lenniük!)

Rendellenes működés jelei

Felvetődik a kérdés, hogy mely tünetek jelzik a fékek hibáit vagy problémáit, mik azok a jelek, amikre a vezetőnek figyelnie kell? Az elektronikus kopásjelző, az egyre hosszabb fékút és a megváltozott megállási pont a féktárcsák vagy a fékbetétek nagy kopását jelzik. Ha a keréktárcsa vezetés közben erősen felmelegszik, ha a fékpedál jelentősen pulzál, vagy ha észrevehető csiszolási zajok, égett szag észlelhetők, a fék mechanikai funkciója is károsodhat. Ennek oka lehet például a fentieken túlmenően szennyezett, korrodált féknyereg.

Teendők a fékek ellenőrzése után

A fékek nagy igénybevétele miatt a nem rendszeresen karbantartott járművek ellenőrzése szinte mindig néhány szükséges munkát eredményez. A költséghatárral együtt a vezető akkor dönthet a szükséges javítások végrehajtásáról. Mindig eredeti vagy azonos minőségű pótalkatrészeket használunk a karbantartáshoz és javításhoz. Ez lehetővé teszi a fékrendszer maximális teljesítményét, ezáltal az optimális vezetési biztonságot, mivel gyári állapotba hozzuk a járművet. Budapesti fékszervizünkben szakszerűen elvégezzük a fékolaj cserét, a fékbetét cserét, elvégezzük az időszakosan szükségessé váló teljes fékjavítást.

A korszerű gépkocsikban a tárcsafékek a mai napig szabványosak. Kizárólag kisebb autóknál a hátsó tengelyen dobfékek találhatók. A féktárcsák általában robusztus anyagokból készülnek, például acélból vagy szénből és kerámiából néhány sportkocsiban.

A fékbetétek cseréjének költségei

A fékbetétek egyedi cseréje természetesen olcsóbb, mint a fékbetétek és a féktárcsák teljes cseréje. Biztonsági okokból a fékbetétek mindig tengelyenként, vagyis párban újulnak meg. A fékbetétek cseréjének költségeit számos tényező befolyásolhatja: a fékek típusa (tárcsafékek vagy dobfékek), megkopott fékbetét garnitúrák száma (első, hátsó vagy teljes), a szerelés időtartama és a kiegészítő munka, a pótalkatrészek ára eredeti vagy gyári minőségben. A fékbetétek cseréjéhez szükséges idő a járműtől függ, tengelyenként ca. fél óra az iránymutatás. Valamivel több időt vesz igénybe, ha a féktárcsát is ki kell cserélni, de egyszerűbb esetekben ez nem jelentős eltérés. Anyag és időigényes a munka azon típusoknál, ahol a kézifék, rögzítő fék dobja a féktárcsában helyezkedik el, illetve ott ahol a féktárcsa egyúttal kerékagy is. (Különösen hajtott tengelyek esetén.)

Egyes járműtípusoknál a rögzítőféket a fékrendszer szétszerelése előtt egy diagnosztikai eszközzel ki kell kapcsolni.

Fékbetétek az eredeti minőségében

 A fékek jelentősen befolyásolják az autó aktív biztonságát. Ezért a fékbetétek cseréje mindig kompetens műhelyre tartozik, és pedig olyanra, aki hitelesített fékpaddal is rendelkezik. Ugyanezen oknál fogva csak eredeti vagy egyenértékű alkatrészeket szabad kell használni, a névtelen olcsó, ismeretlen eredetű alkatrészeket nem alkalmasak. Az ilyen szettek rosszabb minőségű anyagokból vannak, amit jelentősen hosszabb féktávolság bizonyít. Ez az egyik oka annak, miért nem vállalunk javítást hozott anyaggal, csak az általunk ismert megbízható beszállítók alkatrészeit használjuk. (Hallott már hamisított alkatrészről eredetinek látszó dobozban? Ne kockáztasson!)

A gépkocsi féktárcsa lassabban kopik, mint a fékbetét, de idővel a féktárcsák kopása olyan magas, hogy meg kell újítani őket. A féktárcsák cseréjekor természetesen a fékbetétek cseréjével is számolni kell. A féktárcsa kicserélésre kerül, amint elérte a gyártó által meghatározott minimális vastagságot.

A fékrendszer alkatrészeinek cseréjét ezért mindig tapasztalt szakembereknek kell elvégezniük.

Végül, a fékrendszeren végzett munka az összes közúti közlekedő biztonságát érinti.

ÍRJON NEKÜNK!

    Műszaki probléma*:

    Cégnév (Cég esetén kitöltendő):

    Név*:

    Lakcím/Irányítószám:

    Email cím*

    Telefonszám*:

    Jármű gyártmány+tipus*:

    Rendszám*:

    Hengerűrtartalom*:

    Teljesítmény (Kilowatt)*:

    Alvázszám* (Ajánlatkéréshez szükséges megadni- 17 jegyű):

    Motorkód/motorszám*:

    Gyártási év*:

    Üzemanyag* (benzin/diesel/hibrid):

    Megjegyzés (pl. km óra állás, probléma leirása stb.):

    Jelölje ki a dátumot, hogy mikor kívánja igénybe venni szolgáltatásainkat:

    Időpontja (nem kötelező):

    [recaptcha]

    Call Now Button