Bemutatjuk a start-stop akkumulátor működését
A Start-Stop Akkumulátor
Ahhoz hogy megértsük a start-stop akkumulátor szükségességét, fontosnak tartom tisztázni a start-stop rendszert is.
Ez alatt azt a technológiát értjük, ami az autó motorját megállásnál leállítja, majd indulás előtt beindítja.
Az autógyártók a Start-Stop rendszert nem azért találták ki, hogy kevesebb üzemanyagot fogyasszunk, hanem hogy a károsanyag kibocsájtást csökkentsék, tehát ha az autó nem halad, akkor ne „füstöljön”.
Ennek a környezetkímélő közlekedésnek két fő alkatrész issza meg a levét, mégpedig az akkumulátor és az önindító.
Ezért a hagyományos akkumulátorok hosszabb távú használata a Start-Stop rendszer üzemeltetése mellett szinte kizárt.
Erre a célra a gyártók külön Start-Stop akkumulátort fejlesztettek ki, mely külső megjelenésében nem különbözik, gyártási technológiája viszont gyökeresen más hagyományos társaitól.
A Start-Stop akkumulátor egy megerősített, ciklusálló, nagyjából 30% -kal nagyobb teljesítményű a hagyományos akkumulátorhoz képest.
Két féle elnevezéssel találkozhatunk: AGM (VRLA) és EFB.
Az AGM rövidítés jelentése Absorbed Glass Mat, magyarul üvegszálban felitatott elektrolit. Valójában úgy néz ki, hogy az ólomlemezek közé üvegszálgyapotot tesznek, ami maradéktalanul felissza a savat. Így az akkumulátorban eltűnik a folyékony elektrolit, és a lemezek közt az üvegszálgyapot megakadályozza, hogy az ólommassza leváljon, illetve a lemezek egymáshoz érjenek. Így jelentősen csökken a zárlat és az elhasználódás előtti kapacitásvesztés.
Az EFB rövidítés jelentése Enhanced Flooded Battery, magyarul továbbfejlesztett elárasztott akkumulátor, ami a gyakorlatban üvegszállal megerősített, folyadékos akkumulátort jelent. Az AGM-mel ellentétben ez nincs kitömve üvegszálgyapottal, tehát a sav lötyög benne, viszont az ólommasszába üvegszálat kevernek, ami szintén megakadályozza a masszaleválást, és megerősíti a lemezeket, hogy a használat során ne tudjanak egymáshoz érni.